Powody, dlaczego warto jeść rzeżuchę

Rzeżucha – charakterna w smaku, bogata w witaminy, sole mineralne i pierwiastki. Rzeżucha, bardzo rzadki gość na talerzu, a szkoda.

Jest bardzo zdrowa i powinna być obecna w naszej diecie przez cały rok. W dodatku, można ją hodować w domu:)

Cztery powody, dlaczego warto jeść rzeżuchę:

– chroni przed nowotworami – zawarte w niej przeciwutleniacze i witamina C chronią DNA naszych komórek przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Po rzeżuchę powinni sięgnąć zwłaszcza palacze, ponieważ zawiera ona tzw. izotiocyjaniany. To za ich sprawą rzeżucha ma tak wyrazisty, ostry smak. Substancje te pomagają zapobiegać rakowi płuc.

– wzmacnia kości – garść rzeżuchy dostarcza organizmowi dzienną dawkę witaminy K. Ta witamina ta pozwala chronić nasz organizm przed osteoporozą, ponieważ nie pozwala na wypłukiwanie z kości minerałów, m.in. wapnia. Gotowanie zwiększa ilość witaminy K w rzeżusze. Dlatego zupa czy blanszowana rzeżucha są świetnym pomysłem na obiad. Nie dodajemy rzeżuchy do marynat, aby nie utracić zawartego w niej żelaza.

– chroni oczy – rzeżucha jest intensywnie zielona dzięki naturalnym barwnikom: luteinie i zeaksantynie. Właśnie tym barwnikom nasze oczy zawdzięczają możliwość widzenia kolorów. Ponadto rzeżucha chroni siatkówkę oka przed promieniowaniem UV.

– zawiera sporo witaminy C, witamin z grupy B, beta-karotenu, kwasu foliowego, siarki, potasu, magnezu, wapnia, żelaza, chromu, jodu.  Co więcej, rzeżucha korzystnie wpływa na włosy, skórę i paznokcie. Ponieważ działa moczopędnie, warto z umiarem sięgać po nią w razie kłopotów z nerkami.

Wygładza też trądzikową i łojotokową cerę, obniża poziom cukru we krwi, usprawnia procesy przemiany materii, sprzyja przezwyciężaniu wiosennego wyczerpania.

A jeśli masz w domu małego “niejadka”, warto przemycić rzeżuchę do jego potraw, ponieważ roślina ta wzmacnia apetyt.

Przekonałam Cię?:)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *